تبلیغات
khabarejadid - تمرین‌هایی برای تقویت مهارت سخنرانی

تمرین‌هایی برای تقویت مهارت سخنرانی

نویسنده :نویسنده Ž
تاریخ:شنبه 5 اسفند 1396-11:21 ب.ظ


گاهی اوقات سخنرانی در مکان‌های عمومی برای برخی افراد اجتناب‌ناپذیر است اما حتی یک ارائه‌ی ساده در دانشگاه نیز برای آن‌ها کار سختی است. چگونه می‌توان مهارت سخنرانی را تقویت کرد؟

موسیقی‌دانان با استعداد یک‌شبه و تنها با فراگیری نواختن یک ساز به اجرا در کنسرت‌های بزرگ دعوت نمی‌شوند. این افراد هزاران ساعت به تمرین کردن اختصاص می‌دهند تا بتوانند یک قطعه‌ی موسیقی را بدون نقص اجرا کنند. این واقعیتی است که در تمام زمینه‌ها وجود دارد. ورزشکاران حرفه‌ای نیز پیش از ورود به میدان مسابقه تمرین‌های سختی پشت سر می‌گذارند. شاید شما در مرحله‌ای نباشید که بخواهید در سالن‌های بزرگ برنامه اجرا کنید؛ اما اگر می‌خواهید در مکان‌های عمومی سخنرانی بدون نقصی ارائه دهید، باید تمرین کنید. بهترین تمرین برای تقویت مهارت سخنرانی این است که صحبت کنید. سعی کنید هر روز با دیگران در ارتباط باشید و با آن‌ها صحبت کنید. سپس نظرشان را جویا شوید و از آن‌ها بازخورد بگیرید. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر تمرین‌هایی برای تقویت مهارت سخنرانی می‌پردازیم.

speech

۱- صحبت کردن را هرچه سریع‌تر آغاز کنید

شاید این مورد کمی واضح به نظر برسد؛ اما اولین گام برای تقویت مهارت سخنرانی و اجتناب‌ناپذیر است. بسیاری از مردم سخنرانی در مکان‌های عمومی را دوست دارند؛ اما هرگز برای ارائه‌ی یک مطلب داوطلب نمی‌شوند. شروع هر کاری همیشه سخت است؛ اما باید از یک جا آغاز شود و نمی‌توان هر بار آن را به تعویق انداخت. فردی که نخواهد کاری را آغاز کند همیشه دنبال بهانه است و دائم به خود می‌گوید: «امروز سرم بسیار شلوغ است.» و «نمی‌دانم در مورد چه موضوعی باید صحبت کنم.» این افکار تقریبا برای همه مشابه هستند؛ اما شخصی برنده است که آن‌ها را کنار بگذارد و آماده‌ی تلاش شود. اغلب مردم به خودشان شک دارند و نمی‌دانند آیا می‌توانند جلوی دیگران سخنرانی کنند یا خیر. صحبت کردن را آغاز کنید و با احساس ناخوشایند آن آشنا شوید. هرقدر بیشتر صحبت کنید، بیشتر به این احساس عادت می‌کنید و راحت‌تر با آن کنار می‌آیید.

۲- نقطه‌ی آسایش خود را پیدا کنید

تصور کنید برای اولین بار می‌خواهید در یک مکان عمومی سخنرانی کنید. استرس بیش از اندازه باعث می‌شود صدایتان بلرزد، نفس کم بیاورید و حتی پیشانی‌تان عرق کند. در این لحظه با تمام وجود دوست دارید در جایی مخفی شوید. شاید از نظر ذهنی برای یک ارائه‌ی قوی آماده باشید؛ اما بدنتان رفتاری دارد که خارج از کنترل شما است. چگونه می‌توان این حجم از استرس را پشت سر گذاشت و رفتار راحت‌تری داشت؟ پاسخ این سؤال نیز تمرین کردن است. از هر فرصتی برای صحبت کردن استفاده کنید تا بدنتان به این موضوع عادت کند. این موضوع یک‌شبه حاصل نمی‌شود و ممکن است حتی چند سال طول بکشد. اما زمانی که بدنتان عادت کند، متوجه می‌شوید که مانند گذشته واکنش نشان نمی‌دهد و می‌توانید به‌راحتی برای هزاران نفر سخنرانی کنید. بعد از هر سخنرانی با شنوندگان صحبت کنید و ببینید آیا متوجه اضطراب شما شده‌اند یا خیر. هرقدر اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید، این موضوع در رفتارتان نمایان خواهد شد. اعتمادبه‌نفس با تمرین و تکرار حاصل می‌شود اما راه‌های دیگری برای افزایش آن وجود دارند.

speech

۳- موضوع مورد نظر را بشناسید

زمانی که شناخت صحیحی از موضوعی داشته و آن را درک کرده باشید، راحت‌تر می‌توانید در مورد آن صحبت کنید. در این شرایط دانش کافی در مورد آن موضوع را دارید و نیازی نیست چیزی را حفظ کنید. در طول سخنرانی نیازی به یادآوری کلمات و عبارات ندارید و آن‌ها را فراموش نخواهید کرد. صحبت کردن از روی اطمینان روی لحن بیان تأثیر می‌گذارد و بدون شک شنوندگان نیز متوجه این موضوع خواهند شد. البته این به این معنا نیست که تنها در مورد موضوعاتی می‌توانید صحبت کنید که روی آن‌ها تسلط دارید.

به یاد داشته باشید که برای صحبت کردن در مورد موضوعی نیاز نیست در آن خبره باشید. کافی است اطلاعاتتان بیشتر از شنوندگان باشد. همچنین نیازی به اخذ گواهی‌نامه نیست و کافی است بدانید چه اطلاعاتی را می‌خواهید به دیگران منتقل کنید. بنابراین کار را با تحقیق آغاز کنید. در متن سخنرانی خود از نقل قول افراد بزرگ استفاده و نام آن‌ها را ذکر کنید. این کار به سخنرانی‌تان اعتبار می‌بخشد و کمک می‌کند متن خود را با قدرت بالاتری ارائه دهید.

۴- داستان تعریف کنید

داستان‌ها کمک می‌کنند با دوستان، اعضای خانواده و همکاران خود ارتباط برقرار کنیم. به یاد داشته باشید که سخنرانی برای عده‌ای از دوستان با سخنرانی در یک مکان عمومی هیچ تفاوتی ندارد. تنها تفاوت این موضوع در ذهن خودتان وجود دارد و باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس خود را هنگام سخنرانی از دست بدهید. داستان گفتن نه‌تنها ذهن خودتان را آرام می‌کند بلکه کمک می‌کند ارتباط بهتری با شنوندگان برقرار کنید. داستان‌ها معمولا حرف‌هایی هستند که با دل مطرح می‌شوند و احتمالا این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گوید: «حرفی که از دل برآید بر دل نشیند.» بنابراین اگر می‌خواهید ارتباط قوی‌تری با شنوندگان داشته باشید برای آن‌ها داستان تعریف کنید.

برای کسب مهارت‌های سخنرانی باید تمرین کنید. هرچه در مورد این موضوع مطالعه کرده و تکنیک‌های ذهنی را حفظ کرده باشید، تا وقتی که سخنرانی نکنید نمی‌توانید نقاط ضعف خود را پیدا کنید. سخنرانی را در شرایط واقعی تمرین کنید تا علاوه بر ذهن بدنتان نیز آمادگی لازم را کسب کند.



لینک منبع

مطلب تمرین‌هایی برای تقویت مهارت سخنرانی در سایت مفیدستان.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo